KONU BAŞLIKLARI (*)
GENEL AÇIKLAMALAR
Kurum Alacaklarının Korunmasına İlişkin Hükümler.
2. Tebliğ işlemleri
2.1. Tebliğ yapılacaklar
2.1.1. Borçlulara, kanuni temsilcilere ve umumi vekillere tebliğ.
2.1.2. Veli, vasi ve kayyımlara tebliğ.
2.1.3. Vasıtalı tebliğ.
2.1.4. Kamu kurum ve kuruluşlarına tebliğ.
2.1.5. Yabancı memlekette bulunanlara tebliğ.
2.2.1. Posta ile tebliğ.
2.2.2. İlanen tebliğ.
2.2.2.1. Tebliğin ilanla yapılacağı haller
2.2.2.2. İlanın içeriği ve kapsamı
2.2.2.3. İlanen tebliğin şekil şartları
2.2.2.4. İlanın sonuçları
2.2.3. Memur vasıtasıyla tebliğ.
2.2.4. Elektronik ortamda tebliğ.
2.3. Tebligatı almaktan imtina edilmesi
3. Sürelerin hesaplanması
4.1. Teminat olarak kabul edilebilecek kıymetler
4.2. Teminat olarak gösterilenlerin değerlendirilmesi
5.1. Şahsî kefalette aranılacak şartlar
6.1. İhtiyati haczin uygulama nedenleri
6.2. İhtiyati haczin uygulanması ve dava konusu edilmesi
6.3. İhtiyati haczin kaldırılması
7. Kurum alacaklarında rüçhan hakkı
8. İptal davası açılması gereken tasarruflar
8.1. Üçüncü şahısların hakları ve mecburiyetleri
9. Tasfiyeye ilişkin korunma hükümleri
10. Ortaklığın feshini isteme.
11. Limited şirketlerde ortakların sorumluluğu.
12. Üst düzey yöneticilerin sorumluluğu.
13. Alt işverenlerin borçları
14. Gecikme zammı oranı
15. İflasın açılmasından sonra gecikme zammı
1.1. Mahsup sıralaması
1.2. Rızaen yapılan ödemelerde mahsup.
1.5. Tecil bozulduğunda mahsup işlemleri
2. Tecil ve taksitlendirme işlemleri
2.1. Tecil ve taksitlendirme yetki tutarları
2.2. Borçluların tecil ve taksitlendirme başvuruları
2.3. Borçlunun çok zor durum halinin incelenmesi
2.3.2.1. Halka açık olan şirketlerin “çok zor durum” halinin tespit edilmesi
2.4. İlk taksitin ödenmesi, tecil ve taksitlendirmenin başlaması
2.5. Tecil ve taksitlendirme süresi ve kademeli taksitlendirme.
2.7. Teminat ve teminat aranılmayacak durumlar
2.9. Teminat dışındaki hacizlerin kaldırılması
2.11. Aylık taksitlerin ve cari ay primlerinin aksatılması
2.12. Tecil ve taksitlendirme şartlarına uyulmaması
2.13. Niyabeten takipte taksitlendirme işlemleri
2.14. Daha önce yapılmış olan tecil ve taksitlendirmeler
2.15. Tecil ve taksitlendirmelerde şahsi kefaletin kabul edilmesi
2.16. Tecil ve taksitlendirme talepleri uygun görülmeyen borçlular
2.17. Alt işvereni bulunan borçluların tecil ve taksitlendirme talepleri
2.18. Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğüne gönderilecek tecil ve taksitlendirme talepleri
Kurum Alacağının Cebren Tahsili
1. Cebren takip ve tahsil şekilleri
1.1. Teminatlı alacaklarda takip.
1.5.2. Haciz kağıdı
1.6. Menkul malların haczi
1.7. Üçüncü kişilerdeki menkul malların, alacak ve hakların haczi
1.7.4. Üçüncü şahıslar hakkında yürütülecek takip işlemleri
1.7.6. Bankaların genel müdürlüklerine tebliğ edilecek haciz bildirileri
1.8. Gayrimenkul malların haczi
1.10. Kısmen haczedilebilenler
1.11. Kurumca ödenen gelir, aylık ve ödeneklerin haczi
1.12. Fazlaya ilişkin hacizler
1.13. İstihkak iddiaları
1.14. Alacaklı amme idareleri arasında hacze iştirak.
Satış İşlemleri
BİRİNCİ BÖLÜM..
Menkul Malların Satışı
1. Menkul malların satış işlemleri
1.3. Satış mahalli
1.5. Malın birinci artırımda satılamaması
1.6. Satılamayan mallar
1.7. Alıcının malı almaktan vazgeçmesi
1.10. Satış işleminin kesinleşmesi
Gayrimenkul Satışı
1. Gayrimenkul malların satış işlemleri
1.1. Gayrimenkul satış komisyonu.
1.2. Gayrimenkullerde değer tespiti
1.3. Satış şartnamesi
1.4. Gayrimenkul satış ilanı
1.4.1. İlanda yer alacak hususlar
1.4.2. İlanın şekli
1.4.3. İlanın tebliği
1.6. Gayrimenkulün birinci artırımda satılamaması
1.7. İhalenin yapılamaması
1.8. Alıcının malı almaktan vazgeçmesi
1.9. İhalenin sonucu, fesih ve tescil
1.11. Borçluya bilgi verilmesi
İflas ve Zamanaşımı
2. İflasın ertelenmesi
3. Zamanaşımı
3.1. Zamanaşımının kesilmesi
3.2. Zamanaşımını kesen haller
3.3. Zamanaşımının işlememesi
YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN GENELGE VE GENEL YAZILAR..
MALİ DURUM BİLDİRİM FORMU
————————————————————————————————–
Başkanlık Makamının 29/12/2010 tarihli ve 747 sayılı OLUR’ları ile Kurumumuz tarafından çıkarılan ve halen uygulanan genelgelerin, yürürlükte bulunan güncel mevzuata göre yeniden gözden geçirilmesi, güncellenmesi ve konu bazında tekleştirilmesi talimatları çerçevesinde Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü görev alanına giren Kurumumuz alacaklarının 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip ve tahsilinde, merkez ve taşra teşkilatında yürütülecek iş ve işlemlerin usul ve esasları ile süreçleri yeniden belirlenmiştir.
GENEL AÇIKLAMALAR
Sosyal Güvenlik Kurumunun amacı ve işlevi, sosyal sigortacılık ilkelerine dayalı, etkin, adil, kolay erişebilir, aktüeryal ve mali açıdan sürdürebilir, çağdaş standartlarda sosyal güvenlik sistemini yürütmektir. Sosyal güvenlik sisteminin yürütümü ise; her şeyden önce aktüeryal ve mali açıdan sürdürebilir bir gelir politikası ile giderlerin karşılanabildiği finansal dengenin kurulmasına bağlıdır. Kurumun en önemli finans kaynağı ise sigorta ve genel sağlık sigortası primleridir.
Bu amaçla, 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile prim ve diğer alacakların tahsil edilmesinin güvence altına alınması ve yükümlülüklerini yerine getirmeyenler hakkında yaptırımların uygulanmasına ilişkin çeşitli kurallar getirilmiştir.
5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununun 37 nci maddesinde süresi içinde ödenmeyen sosyal sigorta ve genel sağlık sigortası primlerinin, işsizlik sigortası primlerinin, idari para cezalarının, gecikme zamlarının ve katılım paylarının Kurum alacağına dönüşeceği, bu alacakların tahsilinde 6183 sayılı Kanunun 51 inci, 102 nci ve 106 ncı maddeleri hariç diğer maddelerinin uygulanacağı,
5510 sayılı Kanunun 88 inci maddesinde ise Kurumun süresi içinde ödenmeyen prim ve diğer alacaklarının tahsilinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci, 102 nci ve 106 ncı maddeleri hariç diğer maddelerinin uygulanacağı, Kurumun 6183 sayılı Kanunun uygulanmasında Maliye Bakanlığı ile diğer kamu kurum ve kuruluşları ve mercilere verilen yetkileri kullanacağı,
hükümleri yer almıştır.
Sosyal Güvenlik Kurumunca 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna Göre Kullanılacak Yetkilere İlişkin Yönetmelik, 27/9/2008 tarihli ve 27010 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Kurumumuz alacaklarının takip ve tahsil işlemleri, 6183 sayılı Kanun ve anılan Yönetmelik hükümlerine göre yürütülmektedir.
6183 sayılı Kanun, icra takip hukukundan ayrı olarak kamu alacakları için kolay, hızlı ve daha etkili yöntemleri içeren geniş kapsamlı bir usul kanunudur. Ayrıca bu Kanun, kamu alacaklarının takip ve tahsil esaslarının düzenlendiği kamusal bir icra hukuku olup, özel icra hukukundan farklı olarak kamu alacaklarının takip ve tahsilinde kamu gücünün kullanabilmesine yönelik düzenlemeleri içermektedir.
6183 sayılı Kanuna göre takip edilen Kurum alacakları sosyal sigorta primleri, genel sağlık sigortası primleri, işsizlik sigortası primleri, idari para cezası, gecikme cezası ve zamları ve katılım paylarından oluşmaktadır.
Ayrıca, özel kanunları mülga olmakla birlikte henüz tahsil edilmemiş olması nedeniyle 6183 sayılı Kanuna göre takibine devam edilen alacaklar 3320 ve 3417 sayılı kanunlar gereğince Kurumumuzca takip ve tahsili gereken konut edindirme yardımı ve tasarrufu teşvik kesinti ve katkı tutarları, 4306 ve 4481 sayılı kanunlara istinaden eğitime katkı payı ve özel işlem vergileri, 5035 sayılı Kanunla getirilen düzenlemeye istinaden Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgesinden alınacak damga vergilerinden oluşmaktadır.
SGK 2011/53 Genelgesi Sonraki Sayfa→
——————————————————————————————————————————————————-
(*) T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü
GenelgeTarihi:21/06/2011
Sayı : B.13.2.SGK.0.010.06-010.06.02
Konu: İcra takip haciz ve satış işlemleri
GENELGE 2011/53